Матеріали для педагогів та батьків щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку

1.Як заспокоїти дітей під час війни https://mon.gov.ua/ua/news/mon-zapuskaye-informacijnu-kampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni.

2.Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті https://www.youtube.com/watch?v=VpJXr3UXCvo.

3.Як говорити з дитиною, якщо батько чи мати захищає країну HTTPS://MON.GOV.UA/UA/PSIHOLOGICHNA-TURBOTA-VID-SVITLANI-ROJZ/YAKSHO- BATKO-CHI-MATI-ZAHISHAYE-KRAYINU.

4.Правила   підтримки,    якщо    родина   евакуюється    з    дитиною https://www.youtube.com/watch?v=8ml9RPFun7s.

5. Фізична безпека дітей під час війни. Сайт «Освітній омбудсмен України» https://eo.gov.ua/fizychna-bezpeka-ditey-pid-chas-viyny-pravyla-povedinky-v-evakuatsii-na-okupovanykh-terytoriiakh-i-v-zoni-boyovykh-diy/2022/03/19/.

6.Як підтримати дитину, якщо ви опинились у зоні активних бойових дій https://www.unicef.org/ukraine/stories/safety-backpacks-and-ways-to-reduce- stress.

7. Поради,     як      підтримати дитину       в        дорозі        від     ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-support-a-child-on-the-road.

8.Рекомендації       для    населення  під    час    воєнного    стану https://phc.org.ua/news/rekomendacii-dlya-naselennya-pid-chas-voennogo-stanu.

9.Як   поводитися  на   блокпостах  з   перекладом  на   жестову   мову https://www.youtube.com/watch?v=-YPGsjyjqQI.

10.Ресурси позитивного батьківства від ЮНІСЕФ «П’ять мов у спілкуванні з дитиною» https://www.unicef.org/ukraine/documents/five-love-languages-in-communication-with-child.

11.Підтримка        батьків         та         дітей         під         час         війни https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions.

12.Психологічна допомога для дітей Психологічна турбота від СвітланиРойз — YouTube.

13.Як     надавати    першу        психологічну      допомогу https://moz.gov.ua/article/news/rekomendacii-z-psihologichnoi-dopomogi.

14.Як підтримати дітей у часи невизначеності та стресу. Поради від ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/7-tips-for-parents.

15.Як         допомагати        дітям         у         замкненому        просторі http://www.barabooka.com.ua/yak-dopomagati-dityam-u-zamknenomu-prostori/

16. Методичні рекомендації щодо надання першої психологічної допомоги сім’ям з дітьми, дітям, які перебувають/перебували у зоні збройного конфлікту https://dszn-zoda.gov.ua/node/495.

17. Для тих, хто приймає емігрантів і переселенців, для допомоги в адаптації https://www.youtube.com/watch?v=UXnS_T5JD5s&list=PLFVSJgZgf7h8rXg9TTyevxZkdfxAQXodS&index=8.

18.«Розкажи мені». Безкоштовна інтернет-платформа для психологічних консультацій https://tellme.com.ua/

19.Як говорити про війну та повітряну тривогу з дітьми: поради чернівецької психологині https://shpalta.media/2022/03/02/yak-govoriti-pro-vijnu-ta-povitryanu-trivogu-z-ditmi-poradi-cherniveckoi-psixologini/

20.Як швидко заснути, коли ви тривожні і вам важко розслабитися https://phc.org.ua/news/yak-shvidko-zasnuti-koli-vi-trivozhni-i-vam-vazhko-rozslabitisya.

21.Як          перевірити         правдивість          джерела         інформації https://www.pedrada.com.ua/article/3025-yak-perevriti-pravdivst-djerela-nformats.

22.Перелік матеріалів для дошкілля «Сучасне дошкілля під крилами захисту» https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillya-pid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti

23.Платформа розвитку дошкільнят “НУМО” Навички для дошкільнят https://numo.mon.gov.ua/.

24.Онлайн-садок НУМО – спільний проєкт ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України. Розвивальні відеозаняття для дітей 3-6 років https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ231j4oXT7GY_u4kkhrKIpVJLyS2WL g.

25.Онлайн-медіаресурс,   присвячений       освіті та      вихованню дітей в Україні https://osvitoria.media/.

Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів, батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу

26.Вебінар «Як   підвищити   ефективність   дистанційної   роботи» https://www.youtube.com/watch?v=MbFvVyacZOE.

27. Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно- патріотичного виховання / автори і укладачі – Н. Гавриш, О. Косенчук. – Харків: Ранок, 2022. – 96 с.

28.Збірка абеток, казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощо http://abetka.ukrlife.org/

29.Серія з 10 онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO Foundation https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillya-pid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajn-vzayemodiyi-dlya-doshkilnyat.

30.Онлайн платформа для розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві завдання) https://learning.ua/#google_vignette.

31.Платформа         «Розвиток  дитини».    Практичні  завдання    для всебічного розвитку дітей https://childdevelop.com.ua/.

32.Радіо хвиля         авторських казок українською       мовою        для дітей https://kazky.suspilne.media/list.php.

33.Мультики, книги, казки, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укритті https://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shho-dopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/.

34.Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни» https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/.

35.Мультфільм        «Небезпечні        знахідки» https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g.

36.Аудіоказки для малят https://oll.tv/uk/kids_audio-tales.

37.«Війна  очима    дітей», конкурс  дитячих   малюнків https://vseosvita.ua/no-war.

38.Мультфільм «Про мінну безпеку: Лісовий скарб»    ЮНІСЕФ https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY.

39.Поради від захисника України: МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний стан https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-zahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan.

40.Аудіоказки українською https://audiokazky.in.ua/.

41.Ігри для зняття стресу у дітей https://dytyna.blog/igry-dlya-znyattya- stresu-u-ditej/.

42.«Дерево казок» — читати та слухати казки (аудіо) різних народів https://derevo-kazok.org/audio-tales/.

43.Журнал для дошкільнят і молодших школярів «Джміль» ( цікаві бесіди, вірші, приказки, оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості, досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо) https://jmil.com.ua/2022-2.

44.Кращі казки з усього світу для читання дітям дорослими, добірка аудіо казок http://kazkar.info/.

45.Казки         для    дітей українською мовою https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nnTTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8.

46.Український дитячий портал: авторські вірші, лічилки, веселі історії, анекдоти, загадки, прислів’я https://sonyashnik.com/.

47.Національна освітня інтернет-платформа https://vseosvita.ua/.

**ЯК ПІДТРИМАТИ ДІТЕЙ У ЦЕЙ НЕПРОСТИЙ ЧАС ВІЙНИ**

5 порад для батьків:

1. **Бути поруч**: пам’ятайте, ми є головним джерелом підтримки для наших дітей. Тому відчуття нашої люблячої присутності – це найголовніший «термостат безпеки» для їхньої душі. Бути поруч – це про дотик і обійми, про співдіяльність і про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі… Це про добрий погляд, це про уважність і любов… І теж про чутливість до того, коли дитина цього потребує, а коли вона хоче побути наодинці.

2. **Бути прикладом**: більшість способів давати собі раду з викликами передаються дітям через те, що вони дивляться і наслідують, як пораємося ми. Тож нам важливо бути свідомими цього. І ділитися, говорити з ними про те, що нам допомагає… І звісно це не означає, що ми маємо бути «ідеальним» прикладом – бо стійкість, це не про те, щоби ніколи не падати, а про те, щоби вставати знову і знову…

3. **Спілкуватися**: це так важливо для дітей, щоб ми допомагали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні – на макро-рівні як народу, і на мікро-рівні як сім’ї. Це означає говорити з дітьми з повагою до їх внутрішньої мудрості, бажання і потреби розуміти. Це означає теж слухати, що говорять вони, і слухати те, про що вони мовчать… І відповідати – як можемо – бо не завжди ми знаємо відповіді і у цьому теж важливо бути чесними. Це не означає теж втішати дітей «псевдооптимістичними» сценаріями, бо ми свідомі, що дорога до Перемоги може бути довгою і на ній може бути багато болю і втрат. Але це означає передати їм віру, що з Правдою ми обов’язково і неминуче переможемо і наша країна буде вільною і щасливою!

4. **Задіювати**: ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було — ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…

4. **Задіювати**: ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було — ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…

P.S. Дослідження кажуть, що діти, стикаючись з випробуваннями не обов’язково мають мати психологічні проблеми, а навпаки можуть демонструвати «посттравматичне зростання» — і це великою мірою залежатиме від підтримки дорослих. Вони можуть зростати у резилієнтності (психологічній стійкості), мудрості, вдячності, здатності будувати глибокі стосунки, знати, що у житті найголовніше… Тож нехай вони виростуть саме такими – наші діти!

Дорогі всі! ❤️ якщо ви потребуєте психологічної підтримки — колеги працюють для вас! В цьому дописі контакти. Дорогі колеги, вдячна вам за те, що робите. Якщо ви зараз допомагаєте, і вас немає в цих списках,напишіть в комантарі, я перенесу в допис.

Допомога від психологів НПА

https://www.facebook.com/645017952595504/posts/1391715561259069/

Чат бот при тривозі та паніці @friend_first_aid_bot

Психологічна Кризова Служба, координатори

https://www.facebook.com/anna.stativka

https://www.facebook.com/tatyana.konrad

Психологи секції травмфокусу УСП , голова секції https://www.facebook.com/larysadovlad

Розкажи мені велика платформа психологів

https://tellme.com.ua/

Перша допомога в шоковому стані https://www.facebook.com/108912897259781/posts/497914748359592/

Чат безпеки для вагітних

https://t.me/bezpekavagitnihua

Ініциатива ‘свій до свого по своє’ Перелік телефонів кризових психологів. Телефонуйте, якщо вам тривожно, якщо страшно, якщо просто хочеться з кимось поговорити.Надаю контакти декількох спеціалістів. Не додзвонились за одним телефоном, набирайте іншого. Скопіюйте в телефон, щоби скористатися навіть за відсутності Інету.»Свій до свого по своє»:

Єлена 050 394 91 20 Оксана 097 786 06 70 Алеся 050-035-62-90 Олеся 097-590-50-70; 099-965-00-70 Елена 050-610-76-59, 093-314-56-23 Олена 050-161-63-22

❗️ТЕЛЕФОНИ ВОЛОНТЕРІВ БЕЗКОШТОВНОЇ ГАРЯЧОЇ ЛІНІЇ ФАХОВОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ «СТОП, ПАНІКА»:

▪️Сергій — 0974865006▪️ Лєна – 0980486775▪️ Єлізавета — 0663578315▪️ Ірина — 0972094508▪️Тетяна — 0689884808▪️ Юрій — 0509342880▪️ Ольга — 0934688601▪️ Наталія — 0972417419▪️Юлія — 0508743495▪️ Елла — 0677733920▪️Станіслав – 0950810982▪️ Андрій — 0677624259▪️ Віталіна — 0637104274

Також є підтримка підтримуючих, з різних країн спеціалісти, стабілізація психологів. Запити можна Елена Ступак Колеги працюють на місцях з біженцями, з евакуюваними.

На сайті УСП можна брати контакти філій УСП, і давати запити на них

https://usp.community/14…/446-kontakty-holiv-filii-usp

0503134264 Світлана Савчук

0973958313 Ірина Руденко зв’язок тільки через інтернет

0666473447 Інна Дегтярьова

0956514031Сергій Мінаков

+380677459040 Олена Ковальчук, зв’язок через Telegram чи Viber

067 3932553 Тетяна Марченко будь які месенджери

0507322024 Вікторія Сідненко, дитячий психологЗв’язок через інтернет, телеграм, вайбер

+380501021142 Ольга Коваль працює з підлітками

050 6919569 Катерина Швиряєва

066 977 30 59 Ірина Кобих

+1-856-505-7934 Ліна Коган, Свэтле говорю на русском и немного на украинском, связь по Вотсап и Телеграмм, опыт работы с психологической травмой и экстремальными ситуациями.

❗️❗️❗️СИМПТОМИ ПАНІЧНОЇ АТАКИ ТА НАДСИЛЬНОГО СТРАХУ У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ:

🗣 відчуття нестачі повітря або задухи;

🥴 запаморочення, хиткість або млявість;

❣️ миготіння чи прискорене серцебиття;

🌀 тремтіння або дрижання; 😰потовиділення;

🤐нудота або неприємні відчуття в животі;

😳 деперсоналізація або дереалізація;

🤲 відчуття оніміння або поколювання;

🥶🥵припливи тепла/холоду;

🫁біль або дискомфорт у грудях;

😬страх смерті;

😵страх втратити контроль чи збожеволіти.

❗️ЩО РОБИТИ:

1. Дихальна вправа. Повільно вдихаємо через ніс. Видихаємо повітря вузьким ротом. Видих має бути повільніший за вдих.2. Зволожуємо слизову оболонку рота маленькими порціями води.3. Робіть періодичний масаж мочок вух та кінчика носа.4. Швидко стискаємо та розтискаємо кулачки.5. Відволікання.

Озирнись навколо ( Уяви собі…)

🔺» Знайди 5 речей, які ти можеш побачити! «👀🔺» Знайди 4 предмети, яких ти можеш торкнутися» 🔺«Знайди 3 речі, які ти можеш почути «🔺«Знайди 2 речі, які ти можеш понюхати»🔺 » Знайди 1 річ, яку ти можеш спробувати на смак».

6. Рахуємо подумки від 100 до 1.7. Згадуємо слова пісні чи вірша.8. При можливості випити теплий м’ятний чай. 9. Говорити дитині, что відчуття страху — це нормально. Страх допомагає нам зрозуміти та усвідомити, що відбувається. Необхідно навчитися контролювати свої відчуття та наближення страху ( панічної атаки) та виконувати безпечний поведінковий алгоритм👆.

10. Дітям з 8 років можна розповісти все як є ( звичайно, в межах розуміння дитини) без паніки у голосі. Маленьких дітей необхідно відволікати та заспокоювати та запевняти, що ви завжди поруч ( полоскотати, почитати книжечку, розглянути картинки, помалювати, вигадувати короткі історії , пограти в слова, четвертий зайвий, вивчити чи повторити назви пору року, місяців, придумати риму ( рифма) до слів, рахунок до 10 (20,30,40…) і назад до 0, імена та по — батькові членів родини тощо — все у ігровій формі 👩‍❤️‍💋‍👩) , подивитись хороший мультик на телефоні ( зараз можна😉)

11. Посміхайтесь дитині, дивіться їй в очі.12. Пам’ятайте, чим спокійніші ви , тим впевненіше почувають себе діти та близькі поруч з вами!

БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ ТА СВОЇХ БЛИЗЬКИХ.

ДНІПРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ МЕТОДИЧНИЙ РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР

КОНТАКТИ ЕКСТРЕНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ:

Фахівці ДОМРЦ готові надати консультативну допомогу всім, хто її потребує.

☎️ 0504531935 Наталія Василівна, практичний психолог з досвідом кризового консультування

☎️ 0976090103 Наталія Володимирівна, практичний психолог з досвідом кризового консультування

☎️ 0952470024 Віктор Петрович, практичний психолог з досвідом кризового консультування

☎️ 0503638698 Любов Володимирівна, практичний психолог

☎️ 0962319171 Алла Анатоліївна, лікар-офтальмолог

☎️ 0978514972 Ірина Володимирівна, лікар-психіатр

ЯК ДОПОМОГТИ ДІТЯМ ПІД ЧАС БОМБАРДУВАННЯ

🟡 Намагайтеся залишатися якомога позитивнішим. Діти сприймають те, що відбувається, виходячи з вашої поведінки. Вам не потрібно завжди залишатися «сильним»; ви й так робите все, що можете. Займайтеся самодопомогою, самоспівчуттям та висловлюйте позитивні емоції.

🟡 Обіймайте своїх дітей, якщо вони хочуть, і дозволяйте їм “притиснутися” до ваших колін.

🟡 Співайте разом дитячі пісні. Це створює відчуття безпеки.

🟡 Уникайте відкритих конфліктів та конфронтації серед друзів та членів сім’ї.

🟡 Приймайте те, що відчуває ваша дитина, які б емоції вона не виявляла.

🟡 Чим більше ви отримаєте підтримки від інших, тим краще ви зможете допомогтисвоїм дітям.

🟡 Якщо ви вірите в Бога або якщо ви є духовною людиною, помоліться разом з вашоюдитиною.

🟡 Не заохочуйте у своїх дітях почуття гніву або помсти. Це лише посилить тривожність вашої дитини.

🟡 Щодо підлітків, дотримуйтесь рівноваги між можливістю звернення до них як до дорослих (говорити правду, ділитися з ними своїми думками, покладати відповідальність), і можливістю звернутися до вас за підтримкою.

Способи зниження стресу:

🟢 Дихальні вправи:_ Запах квітів: Скажіть дитині, щоб вона собі уявила, що вона нюхає квітку,глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумкиуявити собі квітку._ Маленький зайчик: Як зайчик у саду, запропонуйте дитині зробити три швидківдихи через ніс і один довгий видих через рот._ М’яч для зниження стресу: Зробіть свій власний м’яч для зниження стресу,наповнивши тканину, пластикові пакети або повітряні кулі сухим просом або рисом). Стисніть м’яч, коли відчуєте стрес, щоб зняти м’язову напругу.

🟣 Вправи на позитивну уяву:_ Намагайтеся разом уявити безпечний простір, який би він не був. Нехай вашадитина скаже, що вона бачить і відчуває у цьому місці._ Нагадайте дитині про позитивний минулий досвід, сім’ю та друзів.За можливістю:

✔️Намагайтеся задовольнити основні потреби (їжа, воду, одяг, підгузки, туалет).

✔️Спробуйте встановити порядок дня. Щоденний розпорядок забезпечує стабільність та впевненість у тому, що хоча б щось постійне і під контролем.

✔️Уникайте показувати дітям графічні або звукові подробиці: у реальному житті, по телевізору, по радіо або по телефону.

✔️Намагайтеся не налаштовувати дитину на певні почуття. Деякі можуть бути дужестриманими і тихими під час нападів, інші можуть гніватися. Визнавайте та приймайте їх почуття.

🟠 Рекомендації щодо тілесної безпеки: • Покажіть дитині, як потрібно вкриватися, якщо поруч відбувається вибух: ляжте на живіт, закрийте вуха і злегка відкрийте рот.• Якщо бомбосховища немає, краще знаходитись біля сходів будівлі та триматися подалі від вікон.• Нагадайте дитині, щоб вона не чіпала незнайомі предмети або руїни після вибуху, щоб уникнути контакту з вибухівкою.• Потренуйтеся разом з дитиною: Що робити, коли відбувається активне бомбардування? Що робити після? Якщо є бомбосховища, тренуйтеся як добігти до бомбосховища. Створивши звичну реакцію у разі бомбардування, можна значно зменшити стрес і дати вашій дитині деяке відчуття контролю.• Заведіть сумку на випадок, якщо потрібно терміново бігти з основними речами, які ви можете взяти з собою, коли будете рухатися в бомбосховище або підвал. Покладіть у сумку кілька невеликих іграшок, а також їжу, воду, підгузки, запасний одяг, телефон, документи, тощо.